NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
In de kijker
- Top3 Vlaamse datingsites
- Geld lenen zonder vragen
- Testaankoop





Geplaatst 3 Februari, 06:35

'5 tips bij het kiezen van een relatiegeschenk'



Bij het geven van relatiegeschenken spelen er diverse zaken een rol. Neem bijvoorbeeld de fiscale regels en beperkingen die toch sterk bepalen welk budget we voorhanden hebben. Ook de merkbeleving en je doelgroep zijn allesbepalend. Deze 5 tips helpen je in ieder geval met het maken van de juiste keuze.

Bedrukken of een maximumbudget van 50 euro

Wat de fiscaliteit betreft, is het zo dat het al snel complex wordt. Dat komt omdat relatiegeschenken voor 50% aftrekbaar zijn als ze niet meer waard zijn dan 125 euro. Eenmaal je die grens overschrijdt, worden ze voor 100% aftrekbaar, maar moet de ontvanger er belastingen op betalen. Een vergiftigd geschenk zouden we het ook wel kunnen noemen. Voor de btw geldt dan weer dat de btw enkel aftrekbaar is als het geschenk per stuk en per relatie minder dan 50 euro kost (exclusief btw). Kan je nog volgen? Goed, want er komen nog een hele resem uitzonderingen bovenop. Het maakt bijvoorbeeld ook uit waar je het relatiegeschenk geeft. Zo is een relatiegeschenk altijd voor 100% aftrekbaar als het wordt gegeven tijdens een buitenlandse zakenreis. Als het gaat om een reclameartikel is dat ook het geval en kan je de btw zelfs integraal aftrekken. Bruto iets meer betalen en die mooie waterfles bedrukken kan dus netto voordeliger zijn.

Plaats de merkbeleving centraal

Daarnaast draait het voor een groot deel om de merkbeleving die je moet versterken. Een relatiegeschenk moet met andere woorden de kernwaarden van de onderneming uitstralen. Jonge start-ups die kiezen voor een hippe merkbeleving moeten dat bijvoorbeeld ook uitstralen als ze een relatiegeschenk geven. Een felgekleurde VR-bril of een moderne activity tracker is dan een goed idee. Met deze moderne gadgets geeft de onderneming eigenlijk aan dat ze modern zijn en de nieuwste trends en innovaties op de voet volgen. Een dure pen getuigt dan weer van klasse, respect voor het verleden en expertise. Voor een advocatenkantoor kan dat bijvoorbeeld een goed idee zijn.

Kies voor geschenken die nuttig zijn

Nu we de pen genoemd hebben, komen we al meteen uit bij een derde belangrijk aspect. Pennen worden namelijk altijd op prijs gesteld en dat heeft een duidelijke reden: mensen willen iets krijgen waar ze ook wat aan hebben. In een ideaal geval ken je de ontvanger een beetje en stem je de keuze daar dan ook op af, maar in het andere geval speel je beter op veilig en kies je voor iets dat iedereen goed kan gebruiken. Een pen, een usb-stick, een rekenmachine of een paraplu: er is duidelijk veel mogelijk.

Afstemmen op de ontvanger

Als je de ontvanger niet persoonlijk kent, kan je natuurlijk altijd even nadenken over je doelgroep. En daarvoor zijn er toch wel wat onderzoeksresultaten beschikbaar. Zo zouden vijftigplussers kritischer zijn dan babyboomers. En de jongens en meisjes van generatie X vinden dan weer dat een relatiegeschenk gerust ook een positieve weerslag mag hebben. Het is bij deze generatie dat de Dopper-waterflessen en de bamboe-tandenborstels het vaak goed doen, terwijl je bij vijftigplussers dan weer met luxerelatiegeschenken zoals een fles champagne kan komen aandraven.

Opvallen met relatiegeschenken

Ten slotte moet je je afvragen wat het doel is van een relatiegeschenk. Veelal worden relatiegeschenken gegeven om de relatie te versterken en dan zijn bovenstaande geschenkjes een goed idee. Een relatiegeschenk kan echter ook worden gegeven om naamsbekendheid te vergaren. In zo'n geval moet je relatiegeschenk opvallen en voor de buitenwereld zichtbaar zijn.

Een mok die in de keukenkast staat, is in zo'n geval geen goed idee. Met het onguur Belgisch winterweer in het achterhoofd is een paraplu dan weer het ideale relatiegeschenk. Ook een muts, een sjaal of een pet heeft een hoge attentiewaarde. Overdrijf echter niet, want niet iedereen wil als een wandelend reclamebord door het leven gaan.




Reageer

Naam
Email
Code

Herhaal bovenstaande code:


Meer berichten







© 2000-2021 - 2link.be Email · Telefoon · Facebook · LinkedIn